Seminarium „Gazeta lokalna jako produkt na rynku”

19-21 lipca 2012 r. w Bielcach Stowarzyszenie zrealizowało seminarium pt. „Gazeta lokalna jako produkt na rynku” w ramach projektu “Polskie doświadczenia dla dziennikarzy z Północnej Mołdawii”. Celem projektu jest promowanie wolności słowa w Mołdawii poprzez wspieranie wydawców mediów lokalnych: już sprywatyzowanych – w podnoszeniu konkurencyjności oraz państwowych w podejmowaniu decyzji o prywatyzacji i przekształcaniu w niezależne media z wykorzystaniem doświadczeń polskich w tym zakresie.

W Mołdawii ważny dla rynku mediów proces prywatyzacji wkracza w fazę decydującą. Stwarza on dla mediów nowe możliwości, ale też poważne wyzwania: zwiększenie konkurencji, konieczność budowania pozycji na wolnym rynku, a przede wszystkim zmian umiejętności zarządzania wśród wydawców/ redaktorów. Informacja lokalna, jako produkt wartościowy może być towarem dochodowym budując jednocześnie więzi w społeczności lokalnej. Jednak do stworzenia takiego produktu potrzebna jest wiedza, której w Mołdawii brak.

W seminarium wzięło udział 20 uczestników: dziennikarzy, redaktorów i wydawców z gazet lokalnych z takich miast Północnej Mołdawii jak Bielce, Drokia, Oknica, Sindżereja, Dondushany, Soroki, Rezina. Seminaria prowadzili polscy trenerzy i eksperci z dużym doświadczeniem oraz praktyką pracy w polskich mediach lokalnych: Alicja Molenda – dziennikarka, założycielka i wydawca istniejącego nieprzerwanie na rynku prasowym od 1990 r. tygodnika ziemi chrzanowskiej “Przełom” oraz Arkadiusz Gruchot – prezes zarządu Wydawnictwa Nowiny sp. z o.o.

Rekrutacja uczestników była przeprowadzona we współpracy z mołdawskimi partnerami – NGO Mostenitorii, Centrum Niezależnego Dziennikarstwa (IJC) i Stowarzyszenia Prasy Niezależnej (API). Zadaniem seminarium było uzupełnienie wiedzy uczestników na temat efektywnego zarządzania gazetą lokalną.

Program seminarium obejmował następujące tematy:

1) Zarządzanie gazetą – elementy zarządzania:

  1. Struktura gazety, jako przedsiębiorstwa
  2. Zarządzanie finansami
  3. Po co business – plan, czyli planowanie rozwoju gazety
  4. Zarządzanie zespołem
  5. Organizacja cyklu produkcyjnego gazety lokalnej

2) Marketing – funkcjonowanie na lokalnym rynku:

  1. Promocja gazety
  2. Jak dotrzeć do potencjalnego czytelnika?
  3. Badanie czytelnictwa
  4. Kształtowanie treści gazety pod odbiorcę
  5. Dystrybucja a czytelnik

3) Reklama – elementy promocji:

  1. Badanie rynku reklamy
  2. Jak zbierać reklamę na poziomie lokalnym?
  3. Jak przyciągnąć reklamodawcę? Współpraca z klientem
  4. Organizacja oddziału reklamy

Projekt jest współfinansowany ze środków programu Wsparcie Demokracji, finansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2012 r.

stopka_pl_na_strone

Zobacz także