13-15 września 2012 r. w Bielcach odbyło się seminarium pt. „Gazeta w internecie – oddzielny produkt medialny” w ramach realizacji projektu Stowarzyszenia “Polskie doświadczenia dla dziennikarzy z Północnej Mołdawii”. Celem projektu jest wspieranie wolności słowa w Mołdawii poprzez wspieranie wydawców mediów lokalnych – już sprywatyzowanych w podnoszeniu konkurencyjności, oraz państwowych w podejmowaniu decyzji o prywatyzacji i przekształcaniu w niezależne media z wykorzystaniem polskich doświadczeń w tym zakresie.
W seminarium wzięło udział 20 uczestników: dziennikarzy, redaktorów i wydawców z gazet lokalnych z takich miast Północnej Mołdawii jak Bielce, Drokia, Sindżereja, Donduseni, Soroki, Rezina. Seminaria prowadzili polscy trenerzy i eksperci z dużym doświadczeniem oraz praktyką pracy w polskich mediach lokalnych: Alicja Molenda – dziennikarka, założycielka i wydawca tygodnika ziemi chrzanowskiej “Przełom” istniejącego na rynku prasowym nieprzerwanie od 1990 roku i Piotr Tarczyński – redaktor naczelny portalu internetowego Przelom.pl, doświadczony ekspert w zakresie mediów internetowych.
Rekrutacja uczestników była przeprowadzona we współpracy z mołdawskimi partnerami – NGO Mostenitorii i Stowarzyszenia Prasy Niezależnej (API). Zaplecze techniczne, sale wraz z dostępem do komputerów, mogących obsługiwać programy graficzne oraz szybki internet zapewnił nam partner mołdawski Stowarzyszenie „Mostenitorii”.
Zadaniem seminaria było uzupełnienie wiedzy uczestników na temat efektywności gazet w internecie. Program seminarium obejmował następujące tematy:
1. Internet, jako platforma komunikacji, bezpośredni kontakt z czytelnikiem, narzędzi poszerzenia audytorium.
- Narzędzie reklamy
2.Gazeta papierowa i jej analog w sieci. Innowacje w mediach internetowych
- różnica oczekiwań audytorium gazety drukowanej a wersji internetowej
- sposób redagowania internetowej wersji gazety
- rynek reklamy internetowej
- modele biznesu gazet internetowych
3. Narzędzia umieszczania treści w sieci.
- Facebook jako narzędzie reklamy w internecie.
4. Analiza elementów konstrukcyjnych w mediach elektronicznych
- obraz \”na żywo”\ – przykłady
- Praca w grupach – projektowanie układu
5. Prace nad zawartością witryny
6. Praca w sieci poza stroną.
- Rejestracja witryny w wyszukiwarkach i katalogach
- jak przyciągnąć publiczność do witryny z innych zasobów elektronicznych
7. Praca poza siecią – offline
- reklama strony
- rozwirtualnienie czytelników – spotkania
8. Jak napisać i produkować treści multimedialne dla Internetu?
9. Internetowe formy integracji społeczności lokalnej
- Ankiety, sondy i badania opinii oraz komentarze na tematy aktualne dla społeczności
10. Jak zarabiać w Internecie? – rodzaje reklamy internetowej:
- rodzaje i formy reklamy internetowej
- technologie rozmieszczenia internet reklam
11. Mierzenie mediów
- statystyka czytelnicza witryn
- liczniki a oglądalność
- wpływanie na oglądalność
Projekt jest współfinansowany ze środków programu Wsparcie Demokracji, finansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2012 r.