Seminarium „Gazeta w internecie – oddzielny produkt medialny”

13-15 września 2012 r. w Bielcach odbyło się seminarium pt. „Gazeta w internecie – oddzielny produkt medialny” w ramach realizacji projektu Stowarzyszenia “Polskie doświadczenia dla dziennikarzy z Północnej Mołdawii”. Celem projektu jest wspieranie wolności słowa w Mołdawii poprzez wspieranie wydawców mediów lokalnych – już sprywatyzowanych w podnoszeniu konkurencyjności, oraz państwowych w podejmowaniu decyzji o prywatyzacji i przekształcaniu w niezależne media z wykorzystaniem polskich doświadczeń w tym zakresie.

W seminarium wzięło udział 20 uczestników: dziennikarzy, redaktorów i wydawców z gazet lokalnych z takich miast Północnej Mołdawii jak Bielce, Drokia, Sindżereja, Donduseni, Soroki, Rezina. Seminaria prowadzili polscy trenerzy i eksperci z dużym doświadczeniem oraz praktyką pracy w polskich mediach lokalnych: Alicja Molenda – dziennikarka, założycielka i wydawca tygodnika ziemi chrzanowskiej “Przełom” istniejącego na rynku prasowym nieprzerwanie od 1990 roku i Piotr Tarczyński – redaktor naczelny portalu internetowego Przelom.pl, doświadczony ekspert w zakresie mediów internetowych.

Rekrutacja uczestników była przeprowadzona we współpracy z mołdawskimi partnerami – NGO Mostenitorii i Stowarzyszenia Prasy Niezależnej (API). Zaplecze techniczne, sale wraz z dostępem do komputerów, mogących obsługiwać programy graficzne oraz szybki internet zapewnił nam partner mołdawski Stowarzyszenie “Mostenitorii”.

Zadaniem seminaria było uzupełnienie wiedzy uczestników na temat efektywności gazet w internecie. Program seminarium obejmował następujące tematy:

1. Internet, jako platforma komunikacji, bezpośredni kontakt z czytelnikiem, narzędzi poszerzenia audytorium.

  • Narzędzie reklamy

2.Gazeta papierowa i jej analog w sieci. Innowacje w mediach internetowych

  • różnica oczekiwań audytorium gazety drukowanej a wersji internetowej
  • sposób redagowania internetowej wersji gazety
  • rynek reklamy internetowej
  • modele biznesu gazet internetowych

3. Narzędzia umieszczania treści w sieci.

  • Facebook jako narzędzie reklamy w internecie.

4. Analiza elementów konstrukcyjnych w mediach elektronicznych

  1. obraz \”na żywo”\ – przykłady
  2. Praca w grupach – projektowanie układu

5. Prace nad zawartością witryny
6. Praca w sieci poza stroną.

  1. Rejestracja witryny w wyszukiwarkach i katalogach
  2. jak przyciągnąć publiczność do witryny z innych zasobów elektronicznych

7. Praca poza siecią – offline

  1. reklama strony
  2. rozwirtualnienie czytelników – spotkania

8. Jak napisać i produkować treści multimedialne dla Internetu?
9. Internetowe formy integracji społeczności lokalnej

  • Ankiety, sondy i badania opinii oraz komentarze na tematy aktualne dla społeczności

10. Jak zarabiać w Internecie? – rodzaje reklamy internetowej:

  • rodzaje i formy reklamy internetowej
  • technologie rozmieszczenia internet reklam

11. Mierzenie mediów

  • statystyka czytelnicza witryn
  • liczniki a oglądalność
  • wpływanie na oglądalność

Projekt jest współfinansowany ze środków programu Wsparcie Demokracji, finansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2012 r.

stopka_pl_na_strone

Zobacz także